Loading...
Mobilabonnemang 2017-07-24T20:00:43+02:00

Vanliga frågor och svar om mobilabonnemang

Hur vet jag om jag har mobiltäckning där jag bor? 2017-06-08T11:56:06+02:00

Oftast kan du direkt testa din mobiltäckning genom din mobiltelefon. Om du önskar att veta hur mobiltäckningen är i ett område utan att vara kund hos mobiloperatören så har oftast operatören en täckningskarta som visar hur täckningen är i just det området.

Passar ett SIM-kort alla telefoner? 2017-06-08T11:55:45+02:00

Det finns olika SIM-kort för olika typer av telefoner. Huvudsakligen är det nano-simkort eller mikro-simkort som används i dagens mobiltelefoner. När du får levererat ditt SIM-kort från din mobiloperatör så får du oftast ett multi-simkort. Genom detta SIM-kort kan du knäcka ut den storlek som du behöver för just din telefon. Om det visar sig att du inte har rätt storlek till din telefon kan du antingen beställa nytt hos din mobiloperatör eller så kan du köpa en SIM-konverterare.

Hur lång tid tar det att byta mobilabonnemang? 2017-06-08T11:54:00+02:00

Det tar normalt bara några dagar att byta mobilabonnemang. Du behöver oftast ett nytt SIM-kort som du får på posten. När du har fått detta behöver du bara aktivera ditt mobilabonnemang och du är klar att börja använda det. Har du problem att komma igång ringer du kundservicen till din mobiloperatör som hjälper dig att komma igång.

Hur säger jag upp mitt mobilabonnemang? 2017-06-08T11:53:37+02:00

Du säger oftast upp ditt mobilabonnemang genom att skicka ett mejl eller ringa din mobiloperatör. När du byter operatör på webben behöver du inte säga upp ditt mobilabonnemang utan det sköts automatisk när du porterar över ditt mobilabonnemang till din nya leverantör.

Varför ska man byta mobiloperatör? 2017-06-08T11:53:20+02:00

Om man är missnöjd med sin nuvarande mobiloperatör eller vill spara pengar så kan det vara bra att byta mobiloperatör. Erbjudanden och produkterna inom mobilabonnemang förändras ständigt. Därför är det bra att åtminstone 2 gånger per år gå igenom vad som finns på marknaden och se om det finns något billigare eller bättre än det som redan används. Du kan spara mycket pengar på att hålla dig uppdaterad på vilka mobilabonnemang som finns ute på marknaden.

Vilket mobilabonnemang ska jag välja för mitt barn? 2017-06-08T11:52:49+02:00

För ett barn kan det vara bra att välja ett mobilabonnemang som du kan kontrollera användningen genom en mobilapplikation eller liknande. På så sätt kan du försäkra dig om att barnet inte använder mer än vad du förväntar dig och du kan se till att mobilabonnemanget inte missbrukas. Idag finns det oftast olika mobilapplikationer där du som förälder kan styra användningen och spärra mobilabonnemanget för användning till dyra nummer, hur mycket data som får användas och en mängd andra egenskaper.

Vilket är det bästa mobilabonnemanget? 2017-06-08T11:52:20+02:00

Det bästa mobilabonnemanget avgörs mycket på bakgrund av vilka behov du har. För de flesta så är det bästa mobilabonnemanget som uppfyller de behov de har till lägst möjliga pris. Det som oftast är aktuellt är att se efter följande egenskaper:

  • Täckning – Har du täckning med operatören som du tänkt välja?
  • Mobildata – Hur mycket mobildata har du behov för?
  • Samtal/SMS/MMS – Om du ringer och SMSar mycket kan du har behov för fria antall samtal, SMS och MMS.
  • Mobilen i utlandet – Om du reser mycket i utlandet eller ringer mycket till utlandet är det bra om du kollar priserna för utlandssamtal och SMS i utlandet. Det kan vara stora skillnader mellan olika operatörer och mobilabonnemang.
Hur vet jag hur mycket mobildata jag använt? 2017-06-08T11:51:40+02:00

Genom inställningarna i din mobiltelefon kan du gå in i telefonen och se ungefär hur mycket data du har använt på ditt mobilabonnemang. Denna information är inte exakt utan mer en indikation på hur mycket du använt. Den säkraste informationen får du från din mobiloperatör som ofta tillhandahåller en mobilapplikation eller kundportal med exakt hur mycket data du använt.

Hur mycket mobildata behöver jag? 2017-06-07T15:46:53+02:00

Hur mycket mobildata du som användare behöver beror mycket på vad du använder mobilen till och hur mycket du surfar i vardagen. Om du använder mobilen till att kolla serier och lyssna på musik behöver du mer mobildata än om du bara kollar mejlen och läser nyheter.

Om du läser nyheter och kollar mejl räcker det med mellan 1-3 GB mobildata per månad. Om du kollar mycket på video och lyssnar på musik behöver du mellan 10-20 GB per månad.

Det kan vara bra att börja på ett mobilabonnemang som innehåller lite data och sedan justera upp efterhand som du ser hur mycket du använder.

Tips och guider inom mobilabonnemang

Allt om roaming i utlandet

augusti 29th, 2017|0 Comments

Visst är det uruselt när telefonräkningen dimper ner i brevlådan med dåliga nyheter? Man kan bli rätt arg av att man

Bästa mobilapparna som du måste ha

augusti 28th, 2017|0 Comments

Mobilen har det mesta vi behöver. Man kan gå ut genom dörren med allt man behöver, med endast mobilen i hand. Och

Så gör man en back-up på Android och återställer telefonen

juli 28th, 2017|0 Comments

Hur du kan rädda din information från att för evigt försvinna Ibland kommer det upp påminnelser på mobilen: Vill du säkerhetsspara