You are here:--Mobilabonnemang för dina barn

Mobilabonnemang för dina barn

Om du har tagit beslutet att låta dina barn ha egna mobilabonnemang kommer du med all sannolikhet möta frågor om vad du bör tänka på när du väljer mobilabonnemang för ditt eller dina barn. Det är ingen hemlighet att barn kan vara ganska omdömeslösa när det kommer till pengar, vilket gör det ännu viktigare med ett bra och säkert val för hela familjen.

Innan du tar ett aktivt val av mobiloperatör har vi sammanställt några frågor som du bör gå igenom. Det kommer göra ditt val av mobilabonnemang mycket enklare.

Vad ska mobilabonnemanget användas till?

Många barn behöver ingen data utan bara lite pengar för att ringa och kanske skicka ett SMS. Då kan du komma undan väldigt billigt genom att köpa ett kontantkort till ditt barn. Ett kontantkort är ett förhandsbetalt mobilabonnemang där barnet inte kan göra av med mer pengar än vad som finns laddat på själva kontantkortet. I övrigt kan kontantkortet användas precis som ett vanligt mobilabonnemang.

Vilken operatör använder barnets vänner?

Många operatörer erbjuder gratis samtal och SMS om man ringer inom samma mobiloperatör. Det kan därför vara bra att höra sig för och eventuellt välja samma operatör som många av vännerna har. Då blir det billigt att använda!

Vem ska betala för mobilabonnemanget?

Det kan vara bra att låta barnet betala för mobilabonnemanget själv. Kontantkort kan vara ett bra sätt att lära sig hushålla med pengar eftersom barnet bara har en liten pott med pengar där som sedan måste hanteras som en budget tills dess att barnet får påfyllning med mer pengar.

Finns det någon bindningstid?

Det kan vara bra att se till att mobilabonnemanget du väljer för ditt barn inte har en bindningstid så att ni kan ändra operatör eller mobilabonnemang om just detta inte passade er. Det kan ta lite tid innan man hittar rätt och det är många egenskaper i mobilabonnemanget som spelar in och avgör om det är bra eller ett dåligt mobilabonnemang.

Vilka avgifter tillkommer på mobilabonnemanget?

Kontrollera med mobiloperatören vilka avgifter som tillkommer om barnet skulle överstiga den inkluderade mängden data eller samtal i mobilabonnemanget. Hos vissa operatörer kan du få betala dyra pengar om du överstiger det som är inkluderat i abonnemanget.

Ta gärna även kundservice genom att ringa dit. Då kan du vara säker på att du får hjälp när du behöver det den dagen du får problem.

By | 2017-06-08T14:10:28+01:00 juni 8th, 2017|Categories: Mobiltelefoni|0 kommentarer

About the Author:

Lämna en kommentar