You are here:-, Mobiltelefoni, Tips & guider-Bindning eller inte – Fördelar och nackdelar

Bindning eller inte – Fördelar och nackdelar

Så fixar du ett abonnemang som passar dig 

När det blir dags att teckna ett avtal med en mobiloperatör kanske du funderar på de olika val du har: kontantkort, eller mobilabonnemang med eller utan bindningstid. Den avgörande faktorn är så klart hur ofta du använder din mobiltelefon. För dig som bara vistas i Sverige under korta perioder kan kontantkortet vara den bästa lösningen, eftersom du då har full kontroll över hur mycket du spenderar. Men för dig som bor i landet och behöver vara säker på att din telefon alltid kommer att fungera när du behöver den kan det vara bättre med ett mobilabonnemang. Detta gäller särskilt när du måste skaffa ny mobiltelefon, då denna subventioneras av abonnemanget.

Hur kan du välja vilket abonnemang som bäst passar dina behov? Det gäller att ta reda på villkor och bindningstider, samt ställa de olika erbjudanden mot varandra för att se vilket som blir mest prisvärt för dig.

Fördelar med abonnemang

Största fördelen med att teckna ett abonnemang är att du kan delbetala mobilen på köpet. Du tecknar ett avtal på 1-2 år, och får då mobilen till ett billigare pris än om du hade köpt den kontant, eller kanske till och med gratis. Abonnemanget garanterar också att du kommer att kunna använda telefonen när och till det du behöver den, till skillnad från kontantkortet, som gör telefonen obrukbar så fort pengarna tagit slut.

Nackdelar med bindningstid

När du tecknar ett abonnemang blir du bunden till operatören under en viss tid. Detta upplever några som en nackdel, då du under den tiden inte kan köpa dig ut ur bindningstiden, och även i de fall då detta är möjligt, blir det väldigt dyrt. Räkningen kan hos vissa operatörer också bli högre än du räknat med om du förbrukar mer än vad som ingår i avtalet.

Bindningstidens grundprinciper

Samma regler gäller oavsett vilken operatör du valt. Genom att känna till bindningstidens grundprinciper kan du försäkra dig om att du blir rättvist behandlad, samt veta vad du ska hålla dig till när det gäller ändrade villkor eller uppsägning.

  1. Under hela bindningstiden är både operatören och du som konsument skyldiga att hålla er till de priser och villkor som avtalats. Du ska därför inte behöva oroa dig över höjda priser.
  2. Konsumentavtalets inledande bindningstid får aldrig vara längre än 2 år. När du ska teckna avtalet måste operatören alltid erbjuda även ett tidsbegränsat avtal som gäller i högst 1 år, oavsett om du ska nyteckna eller förlänga ditt befintliga abonnemang. I avtalet ska det vara tydligt anvisat att du har bindningstid och hur länge denna gäller.
  3. Villkoren får ändras endast om skälet är giltigt och står klart angivet i avtalet. Om detta inte är fallet, har du som kund rätt att häva avtalet och begära skadestånd. Om du inte har någon bindningstid, utan tjänsten tillhandahålls löpande, har operatören rätt att ändra villkoren under förutsättningen att du blir meddelad om detta minst 30 dagar i förväg. Du får då rätt att avsluta avtalet utan extra kostnader eller avgifter om du inte är överens med de nya villkoren.

Ha koll på totalkostnaden

För att spara pengar på ditt mobilabonnemang bör du se till att det täcker dina behov utan att överstiga dem. Titta på minsta totalkostnaden så att du får en känsla av hur väl din ekonomi kommer att klara av abonnemanget, och se även över de övriga kostnaderna: behöver du dem verkligen? Följande tips kan hjälpa dig att avgöra vad som blir bäst för dig:

  • Uppläggningsavgiften, som operatören tar ut för att teckna ditt avtal, kan du försöka förhandla bort om du ska binda upp dig i 2 år.
  • Aviavgiften kan du undankomma genom att betala via autogiro.
  • Se till att du får rätt surfmängd: Det blir dyrt att ständigt behöva köpa surfmängd för att du gör slut på den för fort. Att få surf över i slutet på månaden är inte heller hållbart.
  • Kom ihåg att faktum att ett varumärke är billigare inte nödvändigtvis betyder att det är sämre. Se till att du kollar igenom hela det befintliga utbudet av operatörer, så att du hittar abonnemanget som är rätt för dig.

Att avsluta ditt abonnemang trots bindningstiden

Det är fullt möjligt att avsluta ditt abonnemang innan bindningstiden är slut, men du måste i alla fall betala de fasta kostnaderna för den resterande bindningstiden. Operatören kommer att skicka en slutfaktura till dig med de resterande kostnaderna.

By | 2017-07-10T12:33:41+02:00 juli 10th, 2017|Categories: Bredband, Mobiltelefoni, Tips & guider|0 kommentarer

About the Author:

Lämna en kommentar